Mobiililaitteet hankintoineen ja hallinnointeineen
muodostavat It-palveluille haasteen. Ratkaisut ja toimintamallit pitää käydä
läpi joka päivityksen jälkeen käyttöjärjestelmän ominaisuuksien muuttuessa.
Yhtäkaikki, seuraavaksi tapa, jolla Tavastiassa mobiililaitteita hallinnoidaan.
Laitevalikoima
It-palvelut hankkii kaikki mobiililaitteet, ja pitää kirjaa
laitteista. Hankinnat pyritään rajaamaan yhteen käyttöjärjestelmään. Tästä on
luonnollisina etuina ylläpidon yksinkertaistuminen, lisälaitteiden ja infran
sovittaminen yhdelle laitteelle on edullisempaa ja helpompaa sekä käyttäjien
hyvät käyttökokemukset sovelluslöytöineen on hyödynnettävissä laajemmin.
Tavastiaan hankitaan pääsääntöisesti Applen
mobiililaitteita.
Windows8 -tabletit muuttanevat kuviota ja käytänteitä.
Windows8 -tabletit muuttanevat kuviota ja käytänteitä.
Henkilökohtaisuus
Henkilökunnalle, esimerkiksi opettajalle, hankittava laite
on tuon laitteen haltijan vastuulla. Haltija luo itselleen laitteen hallintaan
vaadittavat tunnuksen, esimerkiksi AppleID:n, ja huolehtii siten itse myös
laitteen sovelluksista ja varmuuskopioinnista. It-palvelut antaa käyttäjälle
lähinnä käytön tukea ja opastusta, yksi tukimuoto on ollut iPad-kerho.
Sovelluksista
It-palvelut lataa opiskelijakäyttöön tuleviin laitteisiin perussetin eri ohjelmia. Ohjelmien päivittäminen jää käyttäjien tehtäväksi.Yhteiskäytön haasteet
Oppilaille joko lyhytaikaiseen käyttöön tai pidempään
lainaan hankittavat laitteet hallinnoidaan osastoille luotujen AppleID:en sekä
MDM-palvelimen avulla.
MDM-palvelimella luodaan laitteelle profiili, jossa voi
määritellä laitteen asetuksia, esimerkiksi wlan-verkot valmiiksi, ja toisaalta
asettaa käyttörajoituksia ominaisuuksiin, kuten estää vaikka sovellusten
asentaminen.
Uusi iPad liitetään mdm-palveluun ja asennetaan
It-palveluissa opetuksen haluamalla tavalla, osaston omalla AppleID:llä. Oma
AppleID siksi, että tälle tunnukselle voidaan hankkia omia sovelluksia ja
hallinnoida osaston omia laitteita juuri tämän osaston haluamalla tavalla.
Laitteiden iCloud-palvelusta laitetaan päälle vain ”Find My
iPhone.” iCloud-palvelu on yhteiskäytössä olevissa laitteissa hieman
vaarallinen, se kun voi synkronoida pilveen muistiot, kalenterit yms. tietoja,
joita ei seuraavalle käyttäjälle haluaisi välttämättä näyttää.
Lopuksi valmiiksi asennetusta laitteesta otetaan
varmuuskopio.
Maksullisia sovelluksia varten osastojen AppleID:lle joko
lahjoitetaan ko. sovellus tai ladataan rahaa lahjakortilta.
Lyhytaikaisessa käytössä oppilaita ohjeistetaan laitteen
käytön lopetettuaan kirjautumaan ulos kaikista käyttämistään palveluista.
Toinen vaihtoehto on nollata laite ja palauttaa lähtötilanne varmuuskopiosta,
mutta tähän ei aina ole aikaa tai mahdollisuutta.
iOS 6:n myötä on oppilaan myös mahdollista ladata haluamansa
sovellukset laitteeseen yksitellen AppStoren kautta, tosin tällöinkin pitää
laitteen tietää vähintään AppleID ja salasana.
Tietoliikenneyhteydet
Tavastiassa mobiilikäyttäjille tarjotaan kaikkialla koulun
alueella avoin langaton verkko. Verkko on eriytetty koulun järjestelmistä, eli
se on vain yhteys internetiin. Tämän lisäksi tiloissa, joissa on käytössä
AppleTV, on toiminnassa tilan oma langaton verkko. Jossain ipadien välisisiä yhteyksiä vaativissa ohjelmissa saattaa ilmetä ongelmia, jos padit ovat yhteydessä koulun yleiseen avoimeen verkkoon. Ongelma saattaa liittyä reititykseen tai ip-osoitesarjoihin. Käytettävät ohjelmistot ilmeisesti olettavat, että tietoliikenneyhteys muodostetaan samassa aliverkossa olevien laitteiden välille siten, että välissä on korkeintaan yksi reititin/kytkin. Siksi saattaa syntyä tarvetta opetustilojen omille verkoille, mikä ei tietysti helpota laitteiden käyttöä vapaasti missä vaan.
Janne ja Petri
Janne ja Petri
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti