keskiviikko 19. joulukuuta 2012

Työssäoppijat It-palveluisssa

Tavastian It-palveluissa on usein työssäoppijoita. Nyt It-palveluissa on kaksi sähkön ICT-asentajaopiskelijaa: Aki Haukka ja Ville Vanhanen. He molemmat bloggaavat osana työssäoppimistaan.
Käy katsomassa mitä työssäoppiminen on It-palveluissa.

Akira Haukka
http://akirazthai.blogspot.fi/

Ville Vanhanen
http://ict-oppilas.blogspot.fi/

torstai 29. marraskuuta 2012

iLaitteita I-torilla

Koulutuskeskus Tavastian kirjastoon I-torille on ilmestynyt kaksi iPadiä poimittavaksi lainaan. iPadin voi lainata kokeiltavaksi kahdeksi viikoksi. iPadien lainoja ei voida uusia, mutta nimensä voi lisätä varauslistalle. Aluksi iPadit ovat lainattavissa vain henkilökunnalle, myöhemmin mahdollisesti myös opiskelijoille.

Henkilökunnan jäsen voi harkintansa mukaan antaa laitteen opiskelijoiden käyttöön laina-aikana esim. opiskelutehtävää varten. Tässä tilanteessa on syytä muistaa, että iPad on henkilökunnan vastuulla.

Lainatessa iPadiin luodaan oma AppleID, jota voidaan käyttää myöhemmin missä tahansa Applen laitteessa. Mikäli kahden viikon laina-aikana on iPadille hankittu sovelluksia, ne eivät katoa iPadin palautuksen yhteydessä. Sovellukset saa ladattua Appstoren kautta, kun niitä tarvitsee.

iPadit nollataan palautuksen yhteydessä, joten seuraava saa aina uuden iPadin.




 iPadin kera lainatavia erilaisia lisätarvikkeita:

 2 kpl VGA sovitin
1 kpl Logitech Keyboard Case for iPad
2 kpl Apple TV -paketteja
2 kpl Apple Camera Connection Kit
2 kpl Digitalista AV sovitin

Kirjastosta voi lainata luettavaksi iPad kirjan. (linkki toimii vain Tavastian verkossa)

 

Vinkkejä, ideoita ja luettavaa:


IlonaIT:n iPad opetuksessa (no. 4)
Saimaan Mediakeskusen iPad-kirjanen

kuva: Nobon
 

tiistai 9. lokakuuta 2012

Mobiililaitteista Tavastiassa



Mobiililaitteet hankintoineen ja hallinnointeineen muodostavat It-palveluille haasteen. Ratkaisut ja toimintamallit pitää käydä läpi joka päivityksen jälkeen käyttöjärjestelmän ominaisuuksien muuttuessa. Yhtäkaikki, seuraavaksi tapa, jolla Tavastiassa mobiililaitteita hallinnoidaan.

Laitevalikoima


It-palvelut hankkii kaikki mobiililaitteet, ja pitää kirjaa laitteista. Hankinnat pyritään rajaamaan yhteen käyttöjärjestelmään. Tästä on luonnollisina etuina ylläpidon yksinkertaistuminen, lisälaitteiden ja infran sovittaminen yhdelle laitteelle on edullisempaa ja helpompaa sekä käyttäjien hyvät käyttökokemukset sovelluslöytöineen on hyödynnettävissä laajemmin.
Tavastiaan hankitaan pääsääntöisesti Applen mobiililaitteita.
Windows8 -tabletit muuttanevat kuviota ja käytänteitä.

Henkilökohtaisuus

Henkilökunnalle, esimerkiksi opettajalle, hankittava laite on tuon laitteen haltijan vastuulla. Haltija luo itselleen laitteen hallintaan vaadittavat tunnuksen, esimerkiksi AppleID:n, ja huolehtii siten itse myös laitteen sovelluksista ja varmuuskopioinnista. It-palvelut antaa käyttäjälle lähinnä käytön tukea ja opastusta, yksi tukimuoto on ollut iPad-kerho.

Sovelluksista

It-palvelut lataa opiskelijakäyttöön tuleviin laitteisiin perussetin eri ohjelmia. Ohjelmien päivittäminen jää käyttäjien tehtäväksi.

Yhteiskäytön haasteet


Oppilaille joko lyhytaikaiseen käyttöön tai pidempään lainaan hankittavat laitteet hallinnoidaan osastoille luotujen AppleID:en sekä MDM-palvelimen avulla.
MDM-palvelimella luodaan laitteelle profiili, jossa voi määritellä laitteen asetuksia, esimerkiksi wlan-verkot valmiiksi, ja toisaalta asettaa käyttörajoituksia ominaisuuksiin, kuten estää vaikka sovellusten asentaminen.
Uusi iPad liitetään mdm-palveluun ja asennetaan It-palveluissa opetuksen haluamalla tavalla, osaston omalla AppleID:llä. Oma AppleID siksi, että tälle tunnukselle voidaan hankkia omia sovelluksia ja hallinnoida osaston omia laitteita juuri tämän osaston haluamalla tavalla.
Laitteiden iCloud-palvelusta laitetaan päälle vain ”Find My iPhone.” iCloud-palvelu on yhteiskäytössä olevissa laitteissa hieman vaarallinen, se kun voi synkronoida pilveen muistiot, kalenterit yms. tietoja, joita ei seuraavalle käyttäjälle haluaisi välttämättä näyttää.
Lopuksi valmiiksi asennetusta laitteesta otetaan varmuuskopio.
Maksullisia sovelluksia varten osastojen AppleID:lle joko lahjoitetaan ko. sovellus tai ladataan rahaa lahjakortilta.

Lyhytaikaisessa käytössä oppilaita ohjeistetaan laitteen käytön lopetettuaan kirjautumaan ulos kaikista käyttämistään palveluista. Toinen vaihtoehto on nollata laite ja palauttaa lähtötilanne varmuuskopiosta, mutta tähän ei aina ole aikaa tai mahdollisuutta.
iOS 6:n myötä on oppilaan myös mahdollista ladata haluamansa sovellukset laitteeseen yksitellen AppStoren kautta, tosin tällöinkin pitää laitteen tietää vähintään AppleID ja salasana. 

Tietoliikenneyhteydet


Tavastiassa mobiilikäyttäjille tarjotaan kaikkialla koulun alueella avoin langaton verkko. Verkko on eriytetty koulun järjestelmistä, eli se on vain yhteys internetiin. Tämän lisäksi tiloissa, joissa on käytössä AppleTV, on toiminnassa tilan oma langaton verkko. Jossain ipadien välisisiä yhteyksiä vaativissa ohjelmissa saattaa ilmetä ongelmia, jos padit ovat yhteydessä koulun yleiseen avoimeen verkkoon. Ongelma saattaa liittyä reititykseen tai ip-osoitesarjoihin. Käytettävät ohjelmistot ilmeisesti olettavat, että tietoliikenneyhteys muodostetaan samassa aliverkossa olevien laitteiden välille siten, että välissä on korkeintaan yksi reititin/kytkin. Siksi saattaa syntyä tarvetta opetustilojen omille verkoille, mikä ei tietysti helpota laitteiden käyttöä vapaasti missä vaan.

Janne ja Petri

torstai 4. lokakuuta 2012

Tulostamisesta ja henkilökohtaisesta kirjoittimesta

Tavastian digitaalisten monitoimilaitteiden (=kopiokoneiden) sopimukset ovat päättymässä.
Uutta ratkaisua suunnitellaan ja taas kerran on periaatteellisena tavoitteena on vähentää henkilökohtaisia tulostimia. Sehän on yleensä hyvä idea, jos vähennys ei  kosketa omaa tulostinta.

Kuinka pitkä on se matka, jonka ihminen  jaksaa kävellä hakemaan tulosteitaan yhteiseltä tulostimelta?  Aika pitkältä ne paperit jaksaa hakea, jos ne ovat tärkeitä. Jos etäisyys tulostimelle kasvaa, niin tulostustarve vähenee.

Tietysti voi olla sellaisiakin tehtäviä, joissa tuloste pitää voida ottaa heti ja antaa esim tiskin takana olevalla asiakkaalle ilman että tuloste pitää hakea jostain käytävältä. Mutta onko sellaisia tehtäviä paljoakaan? Alkavatko opiskelijatkin mieluummin haluta paperit digitaalisessa muodossa, kuin rypistyvälle paperille?
Ainakaan koulureppuja näkee opiskelijoilla entistä vähemmän.

Onneksi jo nykyisissä tulostimissa on käytössä ns. turvatulostus, jolloin "salaiset" tulosteet saa kyllä tulostettua kopiokoneelle, ilman että ne joutuisivat jonkun toisen tulosteiden sekaan. Mutta yleensä nuo salaisena pidettävät tulosteet on hyvä syy vaatia omaa pikku tulostinta.

Mielenkiintoista on myös se että ihmiset eivät osaa/jaksa lukea tekstiä tietokoneruudulta. Vaan asia pitää ensin tulostaa, esim. sähköposti.Onhan se mukavampaa tietysti lukea paperilta, mutta kyllä sitä ruudultakin jaksaa lukea aika pitkiä juttuja. Itse kun saan jostain paperisen tulosteen, niin kyllähän sen säilytän, mutta aika harvoin siihen tulee sitten syvennyttyä. Asiat vaan tulee tarkastettua sitten netistä, kun tietoa tarvitsee.

Tulostaminen on selvästi vähenemässä, tai ainakin oman näkemykseni mukaan näin on. Itse en ainakaan halua erityisesti mitään paperilla, vaan netistä on mukavampi tarkastella asioita. Kotonakaan ei ole suuremmiten tarvetta tulostaa, matkalippuja joskus, eipä paljon muuta.

Paperien kopioiminen kopiokoneella on myös toiminto, jonka luulisi jo loppuvan kokonaan? Se pitäisikin mielestäni kieltää, sillä saman asianhan yleensä aina voi tulostaa. Opiskelijoille pitää varmasti antaa tehtäviä paperilla, mutta taitavat opiskelijatkin haluta mieluummin digitaalisen version.

Petri


maanantai 17. syyskuuta 2012

iPad-kerho

iPad-kerhon ideana on kokoontua iPadejen ympärille tutustumaan uusiin ominaisuuksiin, käyttötapoihin ja sovelluksiin (appseihin). iPad-kerho antaa myös vertaistukea iLaitteiden käytössä.

iPad-kerho kokoontuu mahdollisuukien mukaan, jolloin käyttäjät voivat esim. esitellä uuden löydöksensä App Storesta tai yhdessä tutustua vaikkapa Apple TV:n käyttöön.

Tähän menessä kerhossa ollaan käyty läpi iPadin lisätarvikkeita, kuten VGA-sovitin, langaton näppäimistö, stylus kynä, digitaalinen-AV-sovitin ja Apple TV.

Yhtenä keskustelunaiheena on ollut Microsoft Officen tiedostojen muokkaaminen. Kerhossa ja foorumeilla on ollut esittellyssä muutamia appseja, kuten Documents To Go Premium ja Office HD ja Cloudon.

iPad-kerhossa on juteltu pilvipalveluista. Tavastialla on käytössä Windows Live tunnukset, jota voi käyttää Skydriven kanssa. Myös Dropbox ja iCloud ovat saaneet osakseen huomiota.

iPad on oiva apu opetuksessa, mutta oikeiden appsien löytäminen voi viedä aikaa. Toivottavasti iPad-kerho antaa tulevaisuudessa uusia työkaluja sen käyttäjille.


-Ella-

tiistai 28. elokuuta 2012

LanSchool Tavastiassa



LanSchool-luokanhallintaohjelmisto on otettu käyttöön Tavastiassa.  Aiemmin on ollut käytössä muita luokanhallintaohjelmistoja. Aiemmissa ohjelmissa on ollut erilaisia haasteita ja ne eivät ole saavuttaneet suurtakaan suosiota. Ohjelmien käyttöliittymä on koettu hankalaksi ja käyttövarmuus on ollut vaihtelevaa.
Haastetta ovat luoneet se että käyttäjät kirjautuvat omilla tunnuksillaan koneille, ja käyttäjillä ei ole järjestelmänvalvojatasoisia oikeuksia. Lisäksi palomuurit ja erilaiset (itse aiheutetut) ryhmäkäytäntöasetukset ovat aiheuttaneet harmia. Lisäksi aiemmin käytössä olleisiin ohjelmiin ovat opiskelijat löytäneet ja ikävä kyllä myös käyttäneet erilaisia menetelmiä, jolla ohjelman toimintaa saattoi häiritä tai jopa estää.

Yllä mainitut syyt saivat etsimään parempaa ratkaisua. LanSchool vaikutti toimivalta ja hinnoittelultaankin sopivalta. Valinta näyttää tällä hetkellä onnistuneelta. Nyt käyttöön otetu LanSchool taitaa olla ensimmäinen ohjelmisto, joka on saanut kiitosta opettajilta toimivuudesta ja helppokäyttöisyydestä. Se on mielestämme paras mahdollinen merkki siitä että ohjelma on toimiva. Onko LanSchool sitten niin hyvä kuin miltä nyt vaikuttaa, tiedämme vasta vähän myöhemmin. Nyt kaikki näyttää kuitenkin toimivan.


Yleistä käyttämisestä.

LanSchoolin käyttäminen on helppoa. Teacher-moduulissa (opettajan käytössä olevassa ohjelmassa) on näytön resoluutiosta riippuen kaikki tarvittavat ominaisuudet suoraan valmiina. Eli ei tarvitse monen välilehden ja alavalikon kautta etsiä työkalua, mitä haluaa käyttää. Kaikki luokanhallintatoimenpiteet käy yhdellä hiiren klikkauksella. Jos haluaa estää esimerkiksi tiettyjä nettisivuja, ne kirjoitetaan tekstikenttään. Samalla tavalla onnistuu vain tietyn sivun salliminen ja kaikille muille sivustoille pääsemisen estäminen.

Asentamisesta

Opiskelija-clientit asennamme SCCM:n kautta (myös opettajien koneille). Opettajan konsolit käydään asentamassa koneille käsin, joihin on jo asentunut oppilas-clientti. Oppilas-clientin asentaminen opettajan koneelle vähentää opettajan konsolin asennuksen yhteydessä tehtävien valintojen määrää. Opettajan konsoli on yksinkertainen ja kaikki ominaisuudet löytyvät näppärästi ilman monen valikon kautta tehtäviä asetuksia. Helppokäyttöisyyden takia on tullut hyvää palautetta ja kiitosta.
 
Iphone/Ipad opettajan kaverina.

Opettaja voi käyttää tietokoneen rinnalla apunaan iLaitteita. iPadiin ja iPhoneen on saatavilla apuopettaja sovellus, jonka avulla voit tarkkailla mitä oppilaat tekevät ja suorittaa muutamia valvontatoimenpiteitä. Pientä takkuilua iLaitteden kanssa on ollut mutta ne toimivat pienen taistelun jälkeen.


Ari-Matti ja Petri

maanantai 20. elokuuta 2012

Opiskelijoiden sähköpostit pilveen


Tavastian opiskelijasähköpostit siirrettiin MicroSoftin pilveen lukuvuoden alussa eli reilu viikko sitten.
Tavastiassa on oppilailla ollut oma sähköposti Tavastian perustamisesta lähtien. Sähköpostijärjestelmänä on toiminut Linux-palvelin. Järjestelmä on toiminut hienosti. Sama aihe on Helsingin Sanomien mukaan ajankohtainen muuallakin.

Pilvipalvelun tarjoama lähes rajaton kapasiteetti kuitenkin on ylivertainen omaan kapasiteettiin verrattuna. Tietysti  MicroSoftin pilvipalvelussa on lisäksi paljon muitakin etuja, esim SkyDrive.

Opiskelijat käyttävät sähköpostia vaihtelevasti. Osalla opiskelijoilla on useita sähköposteja ja he eivät erityisesti halua uutta sähköposteja. Osalla opiskelijoista sähköpostiosoitteet ovat kertakäyttökamaa, jolloin sähköpostiosoitteita on useita ja niitä käytetään hyvin satunnaisestia, joskus vain yhden kerran, jonka jälkeen osoite/salasana "unohdetaan". Osa opiskelijoista ei käytä sähköpostia ollenkaan. Pääsääntöisesti viestimme opiskelijoille vain koulun sähköpostiin, esim muistutus käyttäjätunnuksen päättymisestä. Kehotamme opiskelijoita kääntämään koulun sähköpostin haluamaansa osoitteeseen.

Tavastian opiskelijoiden sähköpositit ovat nyt MicroSoftin pilvessä. Siirtymävaiheemme oli pitkä, osa siitä kului tekniikan toimimisen varmistamiseen ja osa sitten vaan yleiseen mietintään. Tekniikan toimintaan saattamisessa (käyttäjätunnusten synkronoinnissa pilveen) oli eri vaiheita: omat skriptit ja  ILMin  eri versioita. Uusimmalla Identity Manager-versiolla kaikki näyttää toimivan hienosti.

Pitkä mietintäaikamme aiheutti sen että saimme nauttia eri muutoksista. Muutokset ovatkin pilviteknologiassa oma nautintonsa. Lähdimme toteuttamaan ratkaisua Live@eduun. Kirjoittelimme ohjeita ja koska muutos on pysyvää, niin korjailimme muutoksia ohjeisiimme. Vähän aikaa sitten MicroSoft julkaisi Office 365, johon tämä Live@edukin siirtyy. Se tietysti aiheuttaa taas uusia muutoksia ohjeisiin. Lisäksi vielä on tämä MicroSoftin Outlook -muutos. Sekään ei vähennä muutoksen määrää.
Pilviratkaisun käytössä on varauduttava muutokseen. Muutoksista kyllä yleensä ilmoitetaan hyvissä ajoin, mutta joskus niiden sovittaminen omaan aikatauluun voi olla haastavaa.

Opiskelijoiden sähköposti https://www.outlook.com/live.kktavastia.fi
Ohjeita opiskelijoille https://moodle.kktavastia.fi/mod/book/view.php?id=44640